Byg fundamentet for din hjemmeside ordentligt op med et webhotel

Et webhotel er et godt sted at starte, når du skal oprette en hjemmeside – i hvert fald hvis der er tale om en hjemmeside, som du er ret seriøs omkring. Et domæne, der ikke er tilknyttet et webhotel, er nemlig et dårligt og usikkert domæne.

Mange forbinder nok først og fremmest hjemmesidedrift med netop domænet eller domænenavnet. Det er den url-adresse, som man taster ind i søgefeltet, og det er det navn, som man kender hjemmesiden under. Meget få tænker derfor over, at det ikke er domænet, men webhotellet, der er fundament for hele foretagendet.

Forskellen på domæne og webhotel

Den store forskel mellem domæne og webhotel er grundlæggende strukturel. Domænet er et navn, noget som man viser udadtil, og fungerer også som en vejviser hen til hjemmesiden. Kigger man derimod på webhotellet, så er det selve stedet, som hjemmesiden befinder sig på – den virtuelle geografiske placering, og det fysiske rum, som indeholder domænet og alt indholdet på siden.

Det virker måske en smule forvirrende, men i bund og grund er domæne og webhotel bare to trin i den proces, som det er at oprette din egen hjemmeside. Du skal nemlig først finde på et domænenavn, og herefter skal du købe dig pladsen til dette domæne på et webhotel.

Billige domænepladser hos mange webhoteller

Som det fremgår af navnet, så fungerer et webhotel på mange måder lidt lige som et fysisk hotel. Du lejer et værelse, eller en plads, til din hjemmeside, og så kan du ellers boltre dig. Men der er alligevel en forskel, for et webhotel er typisk langt billigere end det fysiske af slagsen.

Mange webhoteller tilbyder nemlig ekstremt billige domænepladser. Priserne er så små, at selv den mindste virksomhedsejer vil have råd til at betale det. Ofte drejer det sig om noget, der svarer til nogle hundrede kroner om året.

Find et webhotel, du kan arbejde med

Der er rigtig mange om buddet, når du skal finde det bedste webhotel. Og mange af udbyderne konkurrerer om hinanden med de lave priser, så du skal tage en aktiv beslutning om, hvem du vil vælge at benytte dig af. Et godt tip er at kigge på, om udbyderen tilbyder andre services end bare domænet.

Kan du for eksempel få teknisk support og støtte, hvis der går noget galt på siden? Kan du få hjælp i tilfælde af et hackerangreb? Og er firmaet bag webhotellet generelt nemme at få fat på og til at snakke med? Alle disse spørgsmål er vigtige, når det kommer til god drift af din hjemmeside. Derfor bør du stille dem til både dig selv og din potentielle udbyder, inden du vælger webhotel.